Echo #13


Eco #13

(Titicaca Lake on the corner of Cardenas St. and Monte St., Havana, Cuba) 

From the Echo Morphology series, 2016

Ink drawing and photograph 

46 x 99 cm

Echo Morphology

The human body haves 200km of arteries and veins all of them have been or will be roots.

The 80% of the roots of around 3 trillion of trees have fallen once in the form of lighting. 1 million 800 thousand of their branches are similar to the 30% of the rivers.

There are 10 871 known rivers in Earth, 70% of them where once lightings.

Of the 100 Lightings that strike every second, 90 are arteries or veins.

The Echo Morphology series includes a sequence of works that show similarities and concurrences in landscape. Like the riverbed and the arteries in a human body that can be morphologically analogous, landscape, in its multiple manifestations, also binds its components to give an order of fluency to its parts. The pieces work symbolically as new stories of linkages in a landscape that, repeated in several natural units of the universe, is transformed, flowing from one state to another and returning back to their initial state. Although the artist begins with and uses scientific facts or axioms, when the images moves to the symbolic field, they are reinterpreted, manipulated or overlap one another. Eco is the construction of a space that makes visible the components of that recurring landscape in other elements of the world.


Eco #13

(El lago Titicaca en la calle Cárdenas Esquina Monte, La Habana, Cuba)

De la serie Morfología del Eco, 2016

Fotografía y dibujo a tinta

46 x 99 cm

Morfología del Eco

El cuerpo humano tiene 200km de arterias y venas, todas fueron o serán raíces.

El 80% de las raíces de alrededor de 3 trillones de árboles cayeron una vez en forma de rayo. 1 millón 800 mil de sus ramas son semejantes al 30% de los ríos.

Existen 10 871 ríos conocidos en la Tierra, de ellos el 70 % fueron rayos.

De los 100 rayos que caen cada segundo, 90 son arterías o venas.

La serie Morfología del Eco está compuesta por una secuencia de producciones que evidencian un abordaje del paisaje a partir de sus semejanzas y concurrencias. Así como pueden resultar análogas a nivel morfológico, el cauce de un río o el recorrido de una arteria en el cuerpo humano, el paisaje, múltiple en estas conexiones aparenciales, vincula igualmente sus componentes para dar un orden de fluidez en sus elementos integrantes. A nivel simbólico las piezas funcionan como nuevos relatos de vínculos en un paisaje que, replicado en varias unidades naturales del universo, se transforma, fluye de un estado a otro y retorna nuevamente a su estado inicial. Aunque se parte de realidades científicas o axiomas, las imágenes, al trasladarse al terreno simbólico, se reinterpretan, se manipulan o se superponen. Eco es la construcción de un espacio que visibiliza los componentes de ese paisaje recurrente en otros elementos del mundo.